Kompetencje Prezydenta Miasta
Do zadań i kompetencji Prezydenta należy w szczególności:
1. Kierowanie bieżącymi sprawami Miasta i jego reprezentowanie na zewnątrz poprzez m.in.:
- występowanie do Rady z wnioskami w sprawie powołania i odwołania Skarbnika, będącego głównym księgowym budżetu,
- wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu Miasta,
- wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do kierowników jednostek organizacyjnych Miasta, w tym przyznawanie premii,
- wykonywanie uprawnień zwierzchnika powiatowych służb, inspekcji i straży, w zakresie określonym ustawami,
- zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej,
- nadzorowanie realizacji budżetu Miasta; ogłaszanie budżetu Miasta i sprawozdania z jego wykonania,
- wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
- wykonywanie zadań Szefa Obrony Cywilnej Miasta,
- wykonywanie zadań organu administracji geodezyjnej i kartograficznej przy pomocy Geodety Miasta,
- wykonywanie zadań Administratora Danych Osobowych przy pomocy Inspektora Ochrony Danych,
- przedkładanie organom nadzoru uchwał Rady,
- rozstrzyganie sporów kompetencyjnych między kierownikami,
- nadzorowanie ochrony danych osobowych i informacji niejawnych.
2. Szczegółowe zadania i kompetencje Prezydenta określają ustawy i akty prawa miejscowego.
3. Szczegółowy podział zadań Kierownictwa Urzędu ustala Prezydent, w zakresach obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności.
4. W zakresie rozwiązywania określonych problemów społeczno – gospodarczych Prezydent może powoływać zespoły konsultacyjne.
5. Prezydent może:
1) upoważnić:
a) swoich Zastępców i Sekretarza do samodzielnego lub łącznie z inną osobą dokonywania czynności prawnych polegających na składaniu oświadczeń woli w imieniu Miasta w zakresie zarządu mieniem komunalnym,
b) swoich Zastępców, Sekretarza i Skarbnika oraz innych pracowników Urzędu i jednostek organizacyjnych Miasta do wydawania w jego imieniu decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
2) udzielić pełnomocnictwa do reprezentowania interesów Miasta w postępowaniach sądowych lub administracyjnych oraz w postępowaniu przed innymi organami orzekającymi,
3) upoważnić swoich Zastępców i Sekretarza do działania w jego imieniu jako Administratora Danych Osobowych, w tym do udzielania pracownikom Urzędu, upoważnień dopuszczających do przetwarzania danych osobowych,
4) powierzyć pracownikom określone obowiązki w zakresie gospodarki finansowej, wynikające z art. 53 ust. 1 ustawy o finansach publicznych,
5) powierzyć sprawowanie nadzoru nad jednostkami organizacyjnymi Miasta Zastępcom Prezydenta i Sekretarzowi,
6) powierzyć obowiązki kierowania pracą biura, referatu bądź innej komórki organizacyjnej – Zastępcy Prezydenta, Sekretarzowi bądź Skarbnikowi – z zastrzeżeniem wyjątków określonych ustawami.
6. W razie nieobecności Prezydenta, zastępstwo pełni Pierwszy Zastępca Prezydenta, a w razie jego nieobecności Drugi Zastępca Prezydenta.
Prezydent nadzoruje:
- Urząd Stanu Cywilnego,
- Biuro Prawne,
- Referat Zarządzania Kryzysowego i Obrony,
- Audytora Wewnętrznego,
- Biuro Kontroli,
- Pełnomocnika Prezydenta Miasta ds. Ochrony Informacji Niejawnych,
- Miejskiego Rzecznika Konsumentów,
- Biuro Prasowe.