Referat prowadzi ewidencję księgową dochodów oraz windykację należności Miasta.
Celem Referatu jest maksymalizacja wpływów dochodów do budżetu Miasta poprzez skuteczną windykację należności.
Do zadań Referatu w szczególności należy:
- Prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej dotyczącej budżetu Miasta,
- Ewidencja i windykacja należności z tytułu:
- podatku od nieruchomości – osoby prawne i fizyczne,
- podatku od środków transportowych – osoby fizyczne i osoby prawne,
- łącznego zobowiązania pieniężnego,
- podatku leśnego i rolnego od osób prawnych,
- opłat lokalnych,
- opłaty skarbowej,
- użytkowania wieczystego w zakresie gruntów gminnych i powiatowych,
- użytkowania wieczystego w zakresie gruntów Skarbu Państwa,
- dzierżawy gruntów,
- czynszów najmu,
- przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntów gminy i Skarbu,
- zwrotu opłat za wodę, ścieki, energię elektryczną na targowiskach,
- roszczeń spornych,
- sprzedaży mienia,
- opłat i kar za wycinkę drzew,
- opłat za korzystanie z zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
- mandatów kredytowych nakładanych przez Straż Miejską,
- udostępnienia danych osobowych,
- Ewidencja innych dochodów Miasta, w tym m. in.:
- opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
- opłaty komunikacyjnej,
- opłaty ewidencyjnej,
- Sporządzanie miesięcznych sprawozdań budżetowych z zakresu dochodów Miasta
oraz analiza ich realizacji, - Prowadzenie spraw związanych z poborem i zwrotem opłaty skarbowej,
- Współpraca z urzędami skarbowymi, Izbą Skarbową i komornikami sądowymi
w zakresie wpływów i egzekucji należności stanowiących dochody gminy, z wyłączeniem dochodów pobieranych przez Referat Gospodarowania Odpadami Komunalnymi. - Realizacja obowiązków wynikających z ustawy o statystyce publicznej,
tj. przekazywanie do komórki koordynującej, danych statystycznych do sprawozdania: SG-01 „Statystyka gminy: gospodarka mieszkaniowa i komunalna”, - Wykonywanie zadań związanych z realizacją budżetu, w tym opracowywanie projektów planów finansowych do projektu budżetu w części dotyczącej realizowanych zadań oraz sporządzanie informacji i sprawozdań opisowych z wykonania budżetu.