Do zadań Referatu w szczególności należą zadania z zakresu:
1. Bezpieczeństwa imprez masowych:
1) wydawanie zezwoleń i odmowa wydania zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej.
2. Prowadzenia ewidencji i rejestrów:
1) uczniowskich klubów sportowych oraz innych niż uczniowskie kluby sportowe działających w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej, w tym wydawanie zaświadczeń potwierdzających wpis w ewidencjach oraz przygotowywanie decyzji dotyczących:
a) wpisu, zmian i wykreślenia z ewidencji uczniowskich klubów sportowych,
b) wpisu, zmian i wykreślenia z wpisu ewidencji klubów sportowych innych niż uczniowskie kluby sportowe, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej,
2) rejestrów instytucji kultury,
3) ksiąg rejestrowych instytucji kultury.
3. Tworzenia warunków, w tym organizacyjnych, sprzyjających rozwojowi sportu:
1) nadzorowanie działalności stowarzyszeń kultury fizycznej,
2) prowadzenie spraw związanych z wspieraniem finansowym rozwoju sportu, upowszechniania kultury fizycznej oraz nadzór nad prawidłowością realizacji zawartych umów w tym zakresie,
3) prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem i pozbawianiem stypendiów sportowych za osiągnięte wyniki sportowe,
4) prowadzenie spraw dotyczących warunków i trybu przyznawania oraz wysokości nagród Prezydenta Miasta Piotrkowa Trybunalskiego dla zawodników osiągających wysokie wyniki sportowe w międzynarodowym współzawodnictwie sportowym lub krajowym współzawodnictwie sportowym, trenerom prowadzącym szkolenie tych zawodników oraz osobom wyróżniającym się osiągnięciami w działalności sportowej,
5) wykonywanie czynności w ramach obowiązującego prawa, wynikających z nadzoru nad Ośrodkiem Sportu i Rekreacji.
4. Tworzenia, upowszechniania i prowadzenia działalności kulturalnej:
1) współpraca ze stowarzyszeniami kultury,
2) realizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w zakresie kultury i sztuki oraz nadzór nad prawidłowością realizacji zawartych umów w tym zakresie,
3) przedkładanie Prezydentowi propozycji przyznania dorocznych nagród Prezydenta Miasta Piotrkowa Trybunalskiego za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury,
4) prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem stypendiów w zakresie twórczości artystycznej i upowszechniania kultury,
5) osobom zajmującym się twórczością artystyczną, upowszechnianiem kultury, opieką nad zabytkami oraz artystycznie uzdolnionym dzieciom i młodzieży,
6) monitorowanie działalności merytorycznej i finansowej instytucji kultury:
- Miejskiego Ośrodka Kultury,
- Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Adama Próchnika,
- Muzeum,
- Ośrodka Działań Artystycznych,
- Instytutu Badań nad Parlamentaryzmem,
7) wykonywanie innych czynności w ramach obowiązującego prawa, wynikających z zadań organizatora kultury.
5. Inne realizowane zadania:
1) organizowanie obchodów rocznic i świąt państwowych,
2) realizacja Programu Współpracy Miasta Piotrków Trybunalski z organizacjami pozarządowymi w zakresie kultury i sztuki oraz upowszechniania kultury fizycznej,
3) obsługa organizacyjno – techniczna komisji stypendialnych, Komisji Konkursowej do przeprowadzenia oceny ofert na wsparcie realizacji zadań publicznych Miasta Piotrkowa Trybunalskiego z zakresu kultury i sztuki oraz upowszechniania kultury fizycznej przez organizacje pozarządowe oraz Rady Redakcyjnej serii wydawniczej „Biblioteka Piotrków 800”,
4) kontrolowanie w nadzorowanych jednostkach organizacyjnych Miasta obowiązku prowadzenia książek obiektów budowlanych, zgodnie z przepisami ustawy – Prawo budowlane,
5) realizacja obowiązków wynikających z ustawy o statystyce publicznej, tj.: sporządzanie i przekazywanie do Głównego Urzędu Statystycznego i innych urzędów, danych statystycznych stosownie do realizowanych zadań, w formach i terminach określanych w programach badań statystycznych statystyki publicznej,
6) wykonywanie zadań związanych z realizacją budżetu, w tym opracowywanie projektów planów finansowych do projektu budżetu w części dotyczącej realizowanych zadań oraz sporządzanie informacji i sprawozdań opisowych z wykonania budżetu,
7) Prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych, do których nie stosuje się ustawy Prawo zamówień publicznych.