D - M - 01.00.00
SZCZEGÓ£OWA SPECYFIKACJA TECHNICZNA
D-01.01.01
ODTWORZENIE TRASY
I PUNKTÓW
WYSOKOŒCIOWYCH
Przedmiotem
niniejszej szczegó³owej specyfikacji technicznej (SST) s¹ wymagania dotycz¹ce
wykonania i odbioru robót zwi¹zanych z odtworzeniem trasy drogowej i jej
punktów wysokoœciowych zwi¹zanych z budow¹ ci¹gu pieszo-rowerowego w ul.S³owackiego w Piotrkowie Tryb.
Szczegó³owe
Specyfikacje Techniczne stanowi¹ czêœæ Dokumentów Kontraktowych i nale¿y je
stosowaæ w zlecaniu i wykonaniu Robót opisanych w podpunkcie 1.1.
Ustalenia
zawarte w niniejszej specyfikacji dotycz¹ zasad prowadzenia robót zwi¹zanych z
wszystkimi czynnoœciami umo¿liwiaj¹cymi i maj¹cymi na celu odtworzenie w
terenie przebiegu trasy drogowej ul. Geodezyjnej w Piotrkowie Trybunalskim.
1.3.1. Odtworzenie trasy i punktów wysokoœciowych
W
zakres robót pomiarowych, zwi¹zanych z odtworzeniem trasy i punktów
wysokoœciowych wchodz¹:
a) sprawdzenie wyznaczenia sytuacyjnego i wysokoœciowego
punktów g³ównych osi trasy
i punktów wysokoœciowych,
b) uzupe³nienie osi trasy dodatkowymi punktami (wyznaczenie osi),
c) wyznaczenie dodatkowych punktów wysokoœciowych (reperów
roboczych),
d) wyznaczenie przekrojów poprzecznych,
e) zastabilizowanie punktów w sposób trwa³y, ochrona ich przed
zniszczeniem oraz oznakowanie w sposób u³atwiaj¹cy odszukanie i ewentualne
odtworzenie.
1.4.1. Punkty g³ówne trasy - punkty
za³amania osi trasy, punkty kierunkowe oraz pocz¹tkowy i koñcowy punkt trasy.
1.4.2. Pozosta³e okreœlenia podstawowe s¹ zgodne z
obowi¹zuj¹cymi, odpowiednimi polskimi normami i z definicjami podanymi w SST
D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 1.4.
Ogólne wymagania dotycz¹ce robót podano w SST
D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 1.5.
Ogólne
wymagania dotycz¹ce materia³ów, ich pozyskiwania i sk³adowania podano w SST
D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 2.
Do
utrwalenia punktów g³ównych trasy nale¿y stosowaæ pale drewniane z gwoŸdziem
lub prêtem stalowym, s³upki betonowe albo rury metalowe o d³ugoœci oko³o 0,50 metra.
Pale
drewniane umieszczone poza granic¹ robót ziemnych, w s¹siedztwie punktów
za³amania trasy, powinny mieæ œrednicê od 0,15 do 0,20 m i d³ugoœæ od 1,5 do 1,7 m.
Do
stabilizacji pozosta³ych punktów nale¿y stosowaæ paliki drewniane œrednicy od
0,05 do 0,08 m i d³ugoœci oko³o 0,30 m, a dla punktów utrwalanych w istniej¹cej
nawierzchni bolce stalowe œrednicy 5 mm i d³ugoœci od 0,04 do 0,05 m.
„Œwiadki”
powinny mieæ d³ugoœæ oko³o 0,50 m i przekrój
prostok¹tny.
Ogólne
wymagania dotycz¹ce sprzêtu podano w SST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 3.
Do
odtworzenia sytuacyjnego trasy i punktów wysokoœciowych nale¿y stosowaæ
nastêpuj¹cy sprzêt:
-
teodolity lub tachimetry,
-
niwelatory,
-
dalmierze,
-
tyczki,
-
³aty,
-
taœmy stalowe, szpilki.
Sprzêt
stosowany do odtworzenia trasy drogowej i jej punktów wysokoœciowych powinien
gwarantowaæ uzyskanie wymaganej dok³adnoœci pomiaru.
Ogólne
wymagania dotycz¹ce transportu podano w SST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 4.
Sprzêt
i materia³y do odtworzenia trasy mo¿na przewoziæ dowolnymi œrodkami transportu.
Ogólne
zasady wykonania robót podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 5.
Prace
pomiarowe powinny byæ wykonane zgodnie z obowi¹zuj¹cymi Instrukcjami GUGiK (od 1 do 7).
Przed
przyst¹pieniem do robót Wykonawca powinien przej¹æ od Zamawiaj¹cego dane
zawieraj¹ce lokalizacjê i wspó³rzêdne punktów g³ównych trasy oraz reperów.
W
oparciu o materia³y dostarczone przez Zamawiaj¹cego, Wykonawca powinien
przeprowadziæ obliczenia i pomiary geodezyjne niezbêdne do szczegó³owego
wytyczenia robót.
Prace
pomiarowe powinny byæ wykonane przez osoby posiadaj¹ce odpowiednie kwalifikacje
i uprawnienia.
Wykonawca
powinien natychmiast poinformowaæ Inspektora Nadzoru o wszelkich b³êdach
wykrytych w wytyczeniu punktów g³ównych trasy i (lub) reperów roboczych. B³êdy
te powinny byæ usuniête na koszt Zamawiaj¹cego.
Wykonawca
powinien sprawdziæ czy rzêdne terenu okreœlone w dokumentacji projektowej s¹
zgodne z rzeczywistymi rzêdnymi terenu. Je¿eli Wykonawca stwierdzi, ¿e
rzeczywiste rzêdne terenu istotnie ró¿ni¹ siê od rzêdnych okreœlonych w
dokumentacji projektowej, to powinien powiadomiæ o tym Inspektora Nadzoru.
Ukszta³towanie terenu w takim rejonie nie powinno byæ zmieniane przed podjêciem
odpowiedniej decyzji przez Inspektora Nadzoru. Wszystkie roboty dodatkowe,
wynikaj¹ce z ró¿nic rzêdnych terenu podanych w dokumentacji projektowej i
rzêdnych rzeczywistych, akceptowane przez Inspektora Nadzoru, zostan¹ wykonane
na koszt Zamawiaj¹cego. Zaniechanie powiadomienia Inspektora Nadzoru oznacza,
¿e roboty dodatkowe w takim przypadku obci¹¿¹ Wykonawcê.
Wszystkie
roboty, które bazuj¹ na pomiarach Wykonawcy, nie mog¹ byæ rozpoczête przed
zaakceptowaniem wyników pomiarów przez Inspektora Nadzoru.
Punkty
wierzcho³kowe, punkty g³ówne trasy i punkty poœrednie osi trasy musz¹ byæ
zaopatrzone w oznaczenia okreœlaj¹ce w sposób wyraŸny i jednoznaczny
charakterystykê i po³o¿enie tych punktów. Forma i wzór tych oznaczeñ powinny
byæ zaakceptowane przez Inspektora Nadzoru.
Wykonawca
jest odpowiedzialny za ochronê wszystkich punktów pomiarowych i ich oznaczeñ w
czasie trwania robót. Je¿eli znaki pomiarowe przekazane przez Zamawiaj¹cego
zostan¹ zniszczone przez Wykonawcê œwiadomie lub wskutek zaniedbania, a ich
odtworzenie jest konieczne do dalszego prowadzenia robót, to zostan¹ one
odtworzone na koszt Wykonawcy.
Wszystkie
pozosta³e prace pomiarowe konieczne dla prawid³owej realizacji robót nale¿¹ do
obowi¹zków Wykonawcy.
Punkty
wierzcho³kowe trasy i inne punkty g³ówne powinny byæ zastabilizowane
w sposób trwa³y, przy u¿yciu pali drewnianych lub s³upków betonowych, a tak¿e
dowi¹zane do punktów pomocniczych, po³o¿onych poza granic¹ robót ziemnych.
Maksymalna odleg³oœæ pomiêdzy punktami g³ównymi na odcinkach prostych nie mo¿e
przekraczaæ 500 m.
Zamawiaj¹cy
powinien za³o¿yæ robocze punkty wysokoœciowe (repery robocze) wzd³u¿ osi trasy
drogowej.
Maksymalna
odleg³oœæ miêdzy reperami roboczymi wzd³u¿ trasy drogowej powinna wynosiæ 400
metrów.
Repery
robocze nale¿y za³o¿yæ poza granicami robót zwi¹zanych z wykonaniem trasy
drogowej i obiektów towarzysz¹cych. Jako repery robocze mo¿na wykorzystaæ
punkty sta³e na stabilnych, istniej¹cych budowlach wzd³u¿ trasy drogowej. O ile brak takich punktów, repery robocze nale¿y
za³o¿yæ w postaci s³upków betonowych lub grubych kszta³towników stalowych,
osadzonych w gruncie w sposób wykluczaj¹cy osiadanie, zaakceptowany przez
Inspektora Nadzoru.
Rzêdne
reperów roboczych nale¿y okreœlaæ z tak¹ dok³adnoœci¹, aby œredni b³¹d
niwelacji po wyrównaniu by³ mniejszy od 4 mm/km, stosuj¹c niwelacjê podwójn¹ w
nawi¹zaniu do reperów pañstwowych.
Repery
robocze powinny byæ wyposa¿one w dodatkowe oznaczenia, zawieraj¹ce wyraŸne i
jednoznaczne okreœlenie nazwy reperu i jego rzêdnej.
Tyczenie
osi trasy nale¿y wykonaæ w oparciu o dokumentacjê projektow¹ oraz inne dane
geodezyjne przekazane przez Zamawiaj¹cego, przy wykorzystaniu sieci
poligonizacji pañstwowej albo innej osnowy geodezyjnej, okreœlonej w
dokumentacji projektowej.
Oœ
trasy powinna byæ wyznaczona w punktach g³ównych i w punktach poœrednich w
odleg³oœci zale¿nej od charakterystyki terenu i ukszta³towania trasy, lecz nie rzadziej ni¿ co 50 metrów.
Dopuszczalne
odchylenie sytuacyjne wytyczonej osi trasy w stosunku do dokumentacji projektowej
nie mo¿e byæ wiêksze ni¿ 5 cm. Rzêdne niwelety punktów osi trasy nale¿y
wyznaczyæ z dok³adnoœci¹ do 1 cm w stosunku do rzêdnych niwelety okreœlonych w
dokumentacji projektowej.
Do
utrwalenia osi trasy w terenie nale¿y u¿yæ materia³ów wymienionych w pkt 2.2.
Wyznaczenie
przekrojów poprzecznych obejmuje wyznaczenie granicy robót, zgodnie z
dokumentacj¹ projektow¹ oraz w miejscach wymagaj¹cych uzupe³nienia dla
poprawnego przeprowadzenia robót i w miejscach zaakceptowanych przez Inspektora
Nadzoru.
Do
wyznaczania granic robót nale¿y stosowaæ dobrze widoczne paliki. Odleg³oœæ
miêdzy palikami nale¿y dostosowaæ do ukszta³towania terenu oraz geometrii trasy
drogowej. Odleg³oœæ ta co najmniej powinna odpowiadaæ
odstêpowi kolejnych przekrojów poprzecznych.
Ogólne
zasady kontroli jakoœci robót podano w SST
D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 6.
Kontrolê
jakoœci prac pomiarowych zwi¹zanych z odtworzeniem trasy i punktów
wysokoœciowych nale¿y prowadziæ wed³ug ogólnych zasad okreœlonych w
instrukcjach i wytycznych GUGiK
(1,2,3,4,5,6,7) zgodnie z wymaganiami podanymi w pkt
5.4.
Ogólne
zasady obmiaru robót podano w SST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 7.
Jednostk¹
obmiarow¹ jest km (kilometr) odtworzonej trasy w terenie.
Ogólne
zasady odbioru robót podano w SST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 8.
Odbiór
robót zwi¹zanych z odtworzeniem trasy w terenie nastêpuje na podstawie szkiców i
dzienników pomiarów geodezyjnych lub protokó³u z kontroli geodezyjnej, które
Wykonawca przedk³ada Inspektorowi Nadzoru.
Ogólne
ustalenia dotycz¹ce podstawy p³atnoœci podano w SST D-M-00.00.00 „Wymagania
ogólne” pkt 9.
Cena
1 km wykonania robót obejmuje:
-
sprawdzenie wyznaczenia punktów g³ównych osi trasy i punktów
wysokoœciowych,
-
uzupe³nienie osi trasy dodatkowymi punktami,
-
wyznaczenie dodatkowych punktów wysokoœciowych,
-
wyznaczenie przekrojów poprzecznych z ewentualnym wytyczeniem
dodatkowych przekrojów,
-
zastabilizowanie punktów w sposób trwa³y, ochrona ich przed
zniszczeniem i oznakowanie u³atwiaj¹ce odszukanie i ewentualne odtworzenie.
1. Instrukcja techniczna 0-1. Ogólne zasady wykonywania
prac geodezyjnych.
2. Instrukcja techniczna G-3. Geodezyjna obs³uga
inwestycji, G³ówny Urz¹d Geodezji i Kartografii, Warszawa 1979.
3. Instrukcja techniczna G-1. Geodezyjna osnowa pozioma,
GUGiK 1978.
4. Instrukcja techniczna G-2. Wysokoœciowa osnowa
geodezyjna, GUGiK 1983.
5. Instrukcja techniczna G-4. Pomiary sytuacyjne i
wysokoœciowe, GUGiK 1979.
6. Wytyczne techniczne G-3.2. Pomiary realizacyjne, GUGiK 1983.
7. Wytyczne techniczne G-3.1. Osnowy realizacyjne, GUGiK 1983.