SZCZEGÓ£OWA SPECYFIKACJA TECHNICZNA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D - M - 01.00.00

 

ROBOTY PRZYGOTOWAWCZE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SZCZEGÓ£OWA SPECYFIKACJA TECHNICZNA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D-01.01.01

 

ODTWORZENIE  TRASY

I  PUNKTÓW  WYSOKOŒCIOWYCH

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.      WSTÊP

 

1.1. Przedmiot SST

 

            Przedmiotem niniejszej szczegó³owej specyfikacji technicznej (SST) s¹ wymagania dotycz¹ce wykonania i odbioru robót zwi¹zanych z odtworzeniem trasy drogowej i jej punktów wysokoœciowych zwi¹zanych z budow¹ ci¹gu pieszo-rowerowego w ul.S³owackiego w Piotrkowie Tryb.

 

1.2. Zakres stosowania SST

 

       Szczegó³owe Specyfikacje Techniczne stanowi¹ czêœæ Dokumentów Kontraktowych i nale¿y je stosowaæ w zlecaniu i wykonaniu Robót opisanych w podpunkcie 1.1.

 

1.3. Zakres robót objêtych SST

 

            Ustalenia zawarte w niniejszej specyfikacji dotycz¹ zasad prowadzenia robót zwi¹zanych z wszystkimi czynnoœciami umo¿liwiaj¹cymi i maj¹cymi na celu odtworzenie w terenie przebiegu trasy drogowej ul. Geodezyjnej w Piotrkowie Trybunalskim.

1.3.1. Odtworzenie trasy i punktów wysokoœciowych

            W zakres robót pomiarowych, zwi¹zanych z odtworzeniem trasy i punktów wysokoœciowych wchodz¹:

a)   sprawdzenie wyznaczenia sytuacyjnego i wysokoœciowego punktów g³ównych osi trasy   i punktów wysokoœciowych,

b)   uzupe³nienie osi trasy dodatkowymi punktami (wyznaczenie osi),

c)   wyznaczenie dodatkowych punktów wysokoœciowych (reperów roboczych),

d)   wyznaczenie przekrojów poprzecznych,

e)   zastabilizowanie punktów w sposób trwa³y, ochrona ich przed zniszczeniem oraz oznakowanie w sposób u³atwiaj¹cy odszukanie i ewentualne odtworzenie.

 

1.4. Okreœlenia podstawowe

 

1.4.1. Punkty g³ówne trasy - punkty za³amania osi trasy, punkty kierunkowe oraz pocz¹tkowy i koñcowy punkt trasy.

1.4.2. Pozosta³e okreœlenia podstawowe s¹ zgodne z obowi¹zuj¹cymi, odpowiednimi polskimi normami i z definicjami podanymi w SST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 1.4.

 

1.5. Ogólne wymagania dotycz¹ce robót

           

Ogólne wymagania dotycz¹ce robót podano w SST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 1.5.

 

2. MATERIA£Y

 

2.1. Ogólne wymagania dotycz¹ce materia³ów

           

            Ogólne wymagania dotycz¹ce materia³ów, ich pozyskiwania i sk³adowania podano w SST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 2.

 

2.2. Rodzaje materia³ów

           

            Do utrwalenia punktów g³ównych trasy nale¿y stosowaæ pale drewniane z gwoŸdziem lub prêtem stalowym, s³upki betonowe albo rury metalowe o d³ugoœci oko³o 0,50 metra.

            Pale drewniane umieszczone poza granic¹ robót ziemnych, w s¹siedztwie punktów za³amania trasy, powinny mieæ œrednicê od  0,15 do 0,20 m  i d³ugoœæ od 1,5 do 1,7 m.

            Do stabilizacji pozosta³ych punktów nale¿y stosowaæ paliki drewniane œrednicy od 0,05 do 0,08 m i d³ugoœci oko³o 0,30 m, a dla punktów utrwalanych w istniej¹cej nawierzchni bolce stalowe œrednicy 5 mm i d³ugoœci od  0,04 do 0,05 m.

            „Œwiadki” powinny mieæ d³ugoœæ oko³o 0,50 m i przekrój prostok¹tny.

 

3. SPRZÊT

 

3.1. Ogólne wymagania dotycz¹ce sprzêtu

           

            Ogólne wymagania dotycz¹ce sprzêtu podano w SST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 3.

 

3.2. Sprzêt pomiarowy

           

            Do odtworzenia sytuacyjnego trasy i punktów wysokoœciowych nale¿y stosowaæ nastêpuj¹cy sprzêt:

-     teodolity lub tachimetry,

-     niwelatory,

-     dalmierze,

-     tyczki,

-     ³aty,

-     taœmy stalowe, szpilki.

            Sprzêt stosowany do odtworzenia trasy drogowej i jej punktów wysokoœciowych powinien gwarantowaæ uzyskanie wymaganej dok³adnoœci pomiaru.

 

4. TRANSPORT

 

4.1. Ogólne wymagania dotycz¹ce transportu

           

            Ogólne wymagania dotycz¹ce transportu podano w SST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 4.

 

4.2. Transport sprzêtu i materia³ów

           

            Sprzêt i materia³y do odtworzenia trasy mo¿na przewoziæ dowolnymi œrodkami transportu.

 

5. WYKONANIE ROBÓT

 

5.1. Ogólne zasady wykonania robót

           

            Ogólne zasady wykonania robót podano w OST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 5.

 

5.2. Zasady wykonywania prac pomiarowych

           

            Prace pomiarowe powinny byæ wykonane zgodnie z obowi¹zuj¹cymi Instrukcjami GUGiK (od 1 do 7).

            Przed przyst¹pieniem do robót Wykonawca powinien przej¹æ od Zamawiaj¹cego dane zawieraj¹ce lokalizacjê i wspó³rzêdne punktów g³ównych trasy oraz reperów.

            W oparciu o materia³y dostarczone przez Zamawiaj¹cego, Wykonawca powinien przeprowadziæ obliczenia i pomiary geodezyjne niezbêdne do szczegó³owego wytyczenia robót.

            Prace pomiarowe powinny byæ wykonane przez osoby posiadaj¹ce odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia.

            Wykonawca powinien natychmiast poinformowaæ Inspektora Nadzoru o wszelkich b³êdach wykrytych w wytyczeniu punktów g³ównych trasy i (lub) reperów roboczych. B³êdy te powinny byæ usuniête na koszt Zamawiaj¹cego.

            Wykonawca powinien sprawdziæ czy rzêdne terenu okreœlone w dokumentacji projektowej s¹ zgodne z rzeczywistymi rzêdnymi terenu. Je¿eli Wykonawca stwierdzi, ¿e rzeczywiste rzêdne terenu istotnie ró¿ni¹ siê od rzêdnych okreœlonych w dokumentacji projektowej, to powinien powiadomiæ o tym Inspektora Nadzoru. Ukszta³towanie terenu w takim rejonie nie powinno byæ zmieniane przed podjêciem odpowiedniej decyzji przez Inspektora Nadzoru. Wszystkie roboty dodatkowe, wynikaj¹ce z ró¿nic rzêdnych terenu podanych w dokumentacji projektowej i rzêdnych rzeczywistych, akceptowane przez Inspektora Nadzoru, zostan¹ wykonane na koszt Zamawiaj¹cego. Zaniechanie powiadomienia Inspektora Nadzoru oznacza, ¿e roboty dodatkowe w takim przypadku obci¹¿¹ Wykonawcê.

            Wszystkie roboty, które bazuj¹ na pomiarach Wykonawcy, nie mog¹ byæ rozpoczête przed zaakceptowaniem wyników pomiarów przez Inspektora Nadzoru.

            Punkty wierzcho³kowe, punkty g³ówne trasy i punkty poœrednie osi trasy musz¹ byæ zaopatrzone w oznaczenia okreœlaj¹ce w sposób wyraŸny i jednoznaczny charakterystykê i po³o¿enie tych punktów. Forma i wzór tych oznaczeñ powinny byæ zaakceptowane przez Inspektora Nadzoru.

            Wykonawca jest odpowiedzialny za ochronê wszystkich punktów pomiarowych i ich oznaczeñ w czasie trwania robót. Je¿eli znaki pomiarowe przekazane przez Zamawiaj¹cego zostan¹ zniszczone przez Wykonawcê œwiadomie lub wskutek zaniedbania, a ich odtworzenie jest konieczne do dalszego prowadzenia robót, to zostan¹ one odtworzone na koszt Wykonawcy.

            Wszystkie pozosta³e prace pomiarowe konieczne dla prawid³owej realizacji robót nale¿¹ do obowi¹zków Wykonawcy.

 

5.3. Sprawdzenie wyznaczenia punktów g³ównych osi trasy i punktów

       wysokoœciowych

           

            Punkty wierzcho³kowe trasy i inne punkty g³ówne powinny byæ zastabilizowane w sposób trwa³y, przy u¿yciu pali drewnianych lub s³upków betonowych, a tak¿e dowi¹zane do punktów pomocniczych, po³o¿onych poza granic¹ robót ziemnych. Maksymalna odleg³oœæ pomiêdzy punktami g³ównymi na odcinkach prostych nie mo¿e przekraczaæ 500 m.

            Zamawiaj¹cy powinien za³o¿yæ robocze punkty wysokoœciowe (repery robocze) wzd³u¿ osi trasy drogowej.

            Maksymalna odleg³oœæ miêdzy reperami roboczymi wzd³u¿ trasy drogowej powinna wynosiæ 400 metrów.

            Repery robocze nale¿y za³o¿yæ poza granicami robót zwi¹zanych z wykonaniem trasy drogowej i obiektów towarzysz¹cych. Jako repery robocze mo¿na wykorzystaæ punkty sta³e na stabilnych, istniej¹cych budowlach wzd³u¿ trasy drogowej. O ile brak takich punktów, repery robocze nale¿y za³o¿yæ w postaci s³upków betonowych lub grubych kszta³towników stalowych, osadzonych w gruncie w sposób wykluczaj¹cy osiadanie, zaakceptowany przez Inspektora Nadzoru.

            Rzêdne reperów roboczych nale¿y okreœlaæ z tak¹ dok³adnoœci¹, aby œredni b³¹d niwelacji po wyrównaniu by³ mniejszy od 4 mm/km, stosuj¹c niwelacjê podwójn¹ w nawi¹zaniu do reperów pañstwowych.

            Repery robocze powinny byæ wyposa¿one w dodatkowe oznaczenia, zawieraj¹ce wyraŸne i jednoznaczne okreœlenie nazwy reperu i jego rzêdnej.

 

5.4. Odtworzenie osi trasy

           

            Tyczenie osi trasy nale¿y wykonaæ w oparciu o dokumentacjê projektow¹ oraz inne dane geodezyjne przekazane przez Zamawiaj¹cego, przy wykorzystaniu sieci poligonizacji pañstwowej albo innej osnowy geodezyjnej, okreœlonej w dokumentacji projektowej.

            Oœ trasy powinna byæ wyznaczona w punktach g³ównych i w punktach poœrednich w odleg³oœci zale¿nej od charakterystyki terenu i ukszta³towania trasy, lecz nie rzadziej ni¿ co 50 metrów.

            Dopuszczalne odchylenie sytuacyjne wytyczonej osi trasy w stosunku do dokumentacji projektowej nie mo¿e byæ wiêksze ni¿ 5 cm. Rzêdne niwelety punktów osi trasy nale¿y wyznaczyæ z dok³adnoœci¹ do 1 cm w stosunku do rzêdnych niwelety okreœlonych w dokumentacji projektowej.

            Do utrwalenia osi trasy w terenie nale¿y u¿yæ materia³ów wymienionych w pkt 2.2.

           

5.5. Wyznaczenie przekrojów poprzecznych

 

            Wyznaczenie przekrojów poprzecznych obejmuje wyznaczenie granicy robót, zgodnie z dokumentacj¹ projektow¹ oraz w miejscach wymagaj¹cych uzupe³nienia dla poprawnego przeprowadzenia robót i w miejscach zaakceptowanych przez Inspektora Nadzoru.

            Do wyznaczania granic robót nale¿y stosowaæ dobrze widoczne paliki. Odleg³oœæ miêdzy palikami nale¿y dostosowaæ do ukszta³towania terenu oraz geometrii trasy drogowej. Odleg³oœæ ta co najmniej powinna odpowiadaæ odstêpowi kolejnych przekrojów poprzecznych.

      

6. KONTROLA JAKOŒCI ROBÓT

 

6.1. Ogólne zasady kontroli jakoœci robót

           

            Ogólne zasady kontroli jakoœci robót podano w SST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 6.

 

6.2. Kontrola jakoœci prac pomiarowych

           

            Kontrolê jakoœci prac pomiarowych zwi¹zanych z odtworzeniem trasy i punktów wysokoœciowych nale¿y prowadziæ wed³ug ogólnych zasad okreœlonych w instrukcjach i wytycznych GUGiK (1,2,3,4,5,6,7) zgodnie z wymaganiami podanymi w pkt 5.4.

 

7. OBMIAR ROBÓT

 

7.1. Ogólne zasady obmiaru robót

           

            Ogólne zasady obmiaru robót podano w SST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 7.

 

7.2. Jednostka obmiarowa

           

            Jednostk¹ obmiarow¹ jest km (kilometr) odtworzonej trasy w terenie.

           

8. ODBIÓR ROBÓT

 

8.1. Ogólne zasady odbioru robót

           

            Ogólne zasady odbioru robót podano w SST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 8.

 

8.2. Sposób odbioru robót

           

            Odbiór robót zwi¹zanych z odtworzeniem trasy w terenie nastêpuje na podstawie szkiców i dzienników pomiarów geodezyjnych lub protokó³u z kontroli geodezyjnej, które Wykonawca przedk³ada Inspektorowi Nadzoru.

 

9. PODSTAWA P£ATNOŒCI

 

9.1. Ogólne ustalenia dotycz¹ce podstawy p³atnoœci

           

            Ogólne ustalenia dotycz¹ce podstawy p³atnoœci podano w SST D-M-00.00.00 „Wymagania ogólne” pkt 9.

 

9.2. Cena jednostki obmiarowej

           

            Cena 1 km wykonania robót obejmuje:

-     sprawdzenie wyznaczenia punktów g³ównych osi trasy i punktów wysokoœciowych,

-     uzupe³nienie osi trasy dodatkowymi punktami,

-     wyznaczenie dodatkowych punktów wysokoœciowych,

-     wyznaczenie przekrojów poprzecznych z ewentualnym wytyczeniem dodatkowych przekrojów,

-     zastabilizowanie punktów w sposób trwa³y, ochrona ich przed zniszczeniem i oznakowanie u³atwiaj¹ce odszukanie i ewentualne odtworzenie.

           

10. PRZEPISY ZWI¥ZANE

 

1.   Instrukcja techniczna 0-1. Ogólne zasady wykonywania prac geodezyjnych.

2.   Instrukcja techniczna G-3. Geodezyjna obs³uga inwestycji, G³ówny Urz¹d Geodezji i Kartografii, Warszawa 1979.

3.   Instrukcja techniczna G-1. Geodezyjna osnowa pozioma, GUGiK 1978.

4.   Instrukcja techniczna G-2. Wysokoœciowa osnowa geodezyjna, GUGiK 1983.

5.   Instrukcja techniczna G-4. Pomiary sytuacyjne i wysokoœciowe, GUGiK 1979.

6.   Wytyczne techniczne G-3.2. Pomiary realizacyjne, GUGiK 1983.

7.   Wytyczne techniczne G-3.1. Osnowy realizacyjne, GUGiK 1983.