artykuł nr 1

Referat Gospodarki Nieruchomościami

Kierownik - Agnieszka Kosela

 

ul. Szkolna 28, p. 309A

a.kosela@piotrkow.pl 

tel. 44 732 18 02


Do zadań Referatu w szczególności należy:

1. Gospodarowanie nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa, w tym:

1) prowadzenie ewidencji nieruchomości Skarbu Państwa oraz sporządzanie planów wykorzystania zasobu nieruchomości Skarbu Państwa,

2) sprzedaż i oddawanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości wchodzących w skład zasobu,

3) sprzedaż prawa użytkowania wieczystego,

4) sprzedaż lokali mieszkalnych na rzecz ich najemców,

5) oddawanie nieruchomości w trwały zarząd, dzierżawę, najem, użyczenie, użytkowanie,

6) dokonywanie zamian i darowizn nieruchomości,

7) naliczanie i aktualizacja opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu,

8) prowadzenie spraw związanych z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości oraz ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów,

9) regulowanie stanów prawnych nieruchomości, w tym regulowanie stanu prawnego nieruchomości zajętych pod drogi publiczne na terenie miasta, w tym przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do wystąpienia z wnioskiem do wojewody w trybie art. 73 ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną o nabycie prawa własności dróg urządzonych i nieurządzonych,

10) naliczanie opłat z tytułu udostępnienia bądź bezumownego korzystania z nieruchomości,

11) planowanie dochodów i wydatków budżetowych realizowanych przez Referat spraw z zakresu administracji rządowej wraz ze sporządzaniem sprawozdań z wykonania budżetu do wojewody,

12) sporządzanie i przekazywanie do wojewody katalogu czynności z realizacji zadań z zakresu administracji rządowej,

13) sporządzanie i przekazywanie do wojewody rocznego sprawozdania z gospodarowania nieruchomościami zasobu.

2. Gospodarowanie nieruchomościami stanowiącymi własność gminy, w tym:

1) prowadzenie ewidencji nieruchomości gminnych oraz sporządzanie planów wykorzystania zasobu nieruchomości gminnych

2) sprzedaż i oddawanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości wchodzących w skład zasobu,

3) sprzedaż prawa użytkowania wieczystego

4) sprzedaż lokali mieszkalnych na rzecz ich najemców,

5) oddawanie nieruchomości w trwały zarząd, dzierżawę, najem, użyczenie, użytkowanie,

6) dokonywanie zamian i darowizn nieruchomości,

7) wnoszenie nieruchomości gminnych w formie aportu do spółek,

8) naliczanie i aktualizacja opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu,

9) naliczanie opłat adiacenckich z tytułu budowy urządzeń infrastruktury technicznej oraz z tytułu podziału nieruchomości,

10) prowadzenie spraw związanych z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości oraz ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów,

11) regulowanie stanów prawnych nieruchomości, w tym regulowanie stanu prawnego nieruchomości zajętych pod drogi publiczne na terenie miasta, w tym przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do wystąpienia z wnioskiem do Wojewody w trybie art. 73 ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną o nabycie prawa własności dróg urządzonych i nieurządzonych,

12) regulowanie zapisów w księgach wieczystych w odniesieniu do nieruchomości przejętych w trybie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych po wcześniejszym zabezpieczeniu środków finansowych na ten cel przez inwestora realizującego inwestycję,

13) wydawanie zezwoleń na wykreślenie obciążeń z KW

14) naliczanie opłat z tytułu udostępnienia bądź bezumownego korzystania z nieruchomości,

15) wykonywanie prawa pierwokupu w oparciu o art. 109 ustawy z dnia 21.08.1997r. o gospodarce nieruchomościami,

16) prowadzenie spraw związanych z komunalizacją mienia,

3. Gospodarowanie nieruchomościami stanowiącymi własność powiatu, w tym:

1) prowadzenie ewidencji nieruchomości powiatowych oraz sporządzanie planów wykorzystania zasobu nieruchomości powiatowych,

2) sprzedaż i oddawanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości wchodzących w skład zasobu,

3) oddawanie nieruchomości w trwały zarząd, dzierżawę, najem, użyczenie, użytkowanie,

4) dokonywanie zamian i darowizn nieruchomości,

5) naliczanie i aktualizacja opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu,

6) regulowanie stanów prawnych nieruchomości, w tym regulowanie stanu prawnego nieruchomości zajętych pod drogi publiczne na terenie miasta, w tym przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do wystąpienia z wnioskiem do Wojewody w trybie art. 73 ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną o nabycie prawa własności dróg urządzonych i nieurządzonych,

7) regulowanie zapisów w księgach wieczystych w odniesieniu do nieruchomości przejętych w trybie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych po wcześniejszym zabezpieczeniu środków finansowych na ten cel przez inwestora realizującego inwestycję,

8) naliczanie opłat z tytułu udostępnienia bądź bezumownego korzystania z nieruchomości.

4. Tworzenie gminnego i powiatowego zasobu nieruchomości:

1) pozyskiwanie nieruchomości do gminnego zasobu nieruchomości w drodze m.in., umowy kupna – sprzedaży, zamiany nieruchomości.

5. Realizacja spraw z zakresu roszczeń majątkowych, w tym:

1) zwroty wywłaszczonych nieruchomości w trybie ustawy o gospodarce nieruchomościami,

2) zwrot działek dożywotniego użytkowania i działek siedliskowych w oparciu o ustawę o ubezpieczeniu społecznym rolników,

3) realizacja roszczeń odszkodowawczych wynikających z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

6. Prowadzenie spraw ustalania i wypłaty odszkodowań za nieruchomości zajęte lub przeznaczone pod drogi publiczne w trybie przepisów ustawy o gospodarce

nieruchomościami oraz ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych po wcześniejszym zabezpieczeniu środków finansowych na ten cel przez inwestora realizującego inwestycję.

7. Prowadzenie spraw związanych z wywłaszczeniem nieruchomości pod cele publiczne oraz ograniczeniem sposobu korzystania z nieruchomości poprzez udzielanie zezwolenia na zakładanie i przeprowadzanie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania lub dystrybucji płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych lub nadziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń w trybie ustawy o gospodarce nieruchomościami.

8. Reprezentowanie Skarbu Państwa, Gminy oraz Powiatu jako strony postępowania administracyjnego w sprawach wynikających z przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami.

9. Ustanawianie w umowach sprzedaży nieruchomości stanowiących własność odpowiednio: Skarbu Państwa, gminy, Piotrkowa Trybunalskiego – Miasta na prawach powiatu, w trybie art. 305¹ Kodeksu cywilnego, służebności przesyłu urządzeń infrastruktury technicznej na rzecz właściciela tych mediów, tj. Miasta Piotrkowa Trybunalskiego.

10. Ustanawianie na nieruchomościach stanowiących własność odpowiednio: Skarbu Państwa, gminy, Piotrkowa Trybunalskiego – Miasta na prawach powiatu, w trybie art. 305¹ Kodeksu cywilnego, służebności przesyłu urządzeń infrastruktury technicznej na rzecz właściciela tych mediów.

11. Przekazywanie gruntów pod ogrody działkowe w trybie ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych.

12. Wnioskowanie o obciążanie nieruchomości w zakresie prowadzonych spraw.

13. Protokolarne przejmowanie i przekazywanie nieruchomości Miasta (gminy, powiatu) i Skarbu Państwa we współpracy z Referatem Administracji i Majątku.

14. Realizacja obowiązków wynikających z ustawy o statystyce publicznej.

15. Przygotowywanie opisów przedmiotów zamówień o wszczęcie postępowania przetargowego na udzielenie zamówienia publicznego w zakresie sporządzania operatów szacunkowych oraz prac geodezyjnych dla potrzeb prowadzonych przez Referat spraw.

16. Planowanie dochodów i wydatków budżetowych w zakresie spraw realizowanych przez Referat, wraz ze sporządzaniem sprawozdań z wykonania budżetu.

17. Udział w posiedzeniach Rad Technicznych.

18. Prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych, do których nie stosuje się ustawy Prawo zamówień publicznych.