Do zadań Referatu w szczególności należy:
1. Gospodarowanie nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa, w tym:
1) prowadzenie ewidencji nieruchomości Skarbu Państwa oraz sporządzanie planów wykorzystania zasobu nieruchomości Skarbu Państwa,
2) sprzedaż i oddawanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości wchodzących w skład zasobu,
3) sprzedaż prawa użytkowania wieczystego,
4) sprzedaż lokali mieszkalnych na rzecz ich najemców,
5) oddawanie nieruchomości w trwały zarząd, dzierżawę, najem, użyczenie, użytkowanie,
6) dokonywanie zamian i darowizn nieruchomości,
7) naliczanie i aktualizacja opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu,
8) prowadzenie spraw związanych z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości oraz ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów,
9) regulowanie stanów prawnych nieruchomości, w tym regulowanie stanu prawnego nieruchomości zajętych pod drogi publiczne na terenie miasta, w tym przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do wystąpienia z wnioskiem do wojewody w trybie art. 73 ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną o nabycie prawa własności dróg urządzonych i nieurządzonych,
10) naliczanie opłat z tytułu udostępnienia bądź bezumownego korzystania z nieruchomości,
11) planowanie dochodów i wydatków budżetowych realizowanych przez Referat spraw z zakresu administracji rządowej wraz ze sporządzaniem sprawozdań z wykonania budżetu do wojewody,
12) sporządzanie i przekazywanie do wojewody katalogu czynności z realizacji zadań z zakresu administracji rządowej,
13) sporządzanie i przekazywanie do wojewody rocznego sprawozdania z gospodarowania nieruchomościami zasobu.
2. Gospodarowanie nieruchomościami stanowiącymi własność gminy, w tym:
1) prowadzenie ewidencji nieruchomości gminnych oraz sporządzanie planów wykorzystania zasobu nieruchomości gminnych
2) sprzedaż i oddawanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości wchodzących w skład zasobu,
3) sprzedaż prawa użytkowania wieczystego
4) sprzedaż lokali mieszkalnych na rzecz ich najemców,
5) oddawanie nieruchomości w trwały zarząd, dzierżawę, najem, użyczenie, użytkowanie,
6) dokonywanie zamian i darowizn nieruchomości,
7) wnoszenie nieruchomości gminnych w formie aportu do spółek,
8) naliczanie i aktualizacja opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu,
9) naliczanie opłat adiacenckich z tytułu budowy urządzeń infrastruktury technicznej oraz z tytułu podziału nieruchomości,
10) prowadzenie spraw związanych z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości oraz ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów,
11) regulowanie stanów prawnych nieruchomości, w tym regulowanie stanu prawnego nieruchomości zajętych pod drogi publiczne na terenie miasta, w tym przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do wystąpienia z wnioskiem do Wojewody w trybie art. 73 ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną o nabycie prawa własności dróg urządzonych i nieurządzonych,
12) regulowanie zapisów w księgach wieczystych w odniesieniu do nieruchomości przejętych w trybie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych po wcześniejszym zabezpieczeniu środków finansowych na ten cel przez inwestora realizującego inwestycję,
13) wydawanie zezwoleń na wykreślenie obciążeń z KW
14) naliczanie opłat z tytułu udostępnienia bądź bezumownego korzystania z nieruchomości,
15) wykonywanie prawa pierwokupu w oparciu o art. 109 ustawy z dnia 21.08.1997r. o gospodarce nieruchomościami,
16) prowadzenie spraw związanych z komunalizacją mienia,
3. Gospodarowanie nieruchomościami stanowiącymi własność powiatu, w tym:
1) prowadzenie ewidencji nieruchomości powiatowych oraz sporządzanie planów wykorzystania zasobu nieruchomości powiatowych,
2) sprzedaż i oddawanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości wchodzących w skład zasobu,
3) oddawanie nieruchomości w trwały zarząd, dzierżawę, najem, użyczenie, użytkowanie,
4) dokonywanie zamian i darowizn nieruchomości,
5) naliczanie i aktualizacja opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu,
6) regulowanie stanów prawnych nieruchomości, w tym regulowanie stanu prawnego nieruchomości zajętych pod drogi publiczne na terenie miasta, w tym przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do wystąpienia z wnioskiem do Wojewody w trybie art. 73 ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną o nabycie prawa własności dróg urządzonych i nieurządzonych,
7) regulowanie zapisów w księgach wieczystych w odniesieniu do nieruchomości przejętych w trybie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych po wcześniejszym zabezpieczeniu środków finansowych na ten cel przez inwestora realizującego inwestycję,
8) naliczanie opłat z tytułu udostępnienia bądź bezumownego korzystania z nieruchomości.
4. Tworzenie gminnego i powiatowego zasobu nieruchomości:
1) pozyskiwanie nieruchomości do gminnego zasobu nieruchomości w drodze m.in., umowy kupna – sprzedaży, zamiany nieruchomości.
5. Realizacja spraw z zakresu roszczeń majątkowych, w tym:
1) zwroty wywłaszczonych nieruchomości w trybie ustawy o gospodarce nieruchomościami,
2) zwrot działek dożywotniego użytkowania i działek siedliskowych w oparciu o ustawę o ubezpieczeniu społecznym rolników,
3) realizacja roszczeń odszkodowawczych wynikających z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
6. Prowadzenie spraw ustalania i wypłaty odszkodowań za nieruchomości zajęte lub przeznaczone pod drogi publiczne w trybie przepisów ustawy o gospodarce
nieruchomościami oraz ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych po wcześniejszym zabezpieczeniu środków finansowych na ten cel przez inwestora realizującego inwestycję.
7. Prowadzenie spraw związanych z wywłaszczeniem nieruchomości pod cele publiczne oraz ograniczeniem sposobu korzystania z nieruchomości poprzez udzielanie zezwolenia na zakładanie i przeprowadzanie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania lub dystrybucji płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych lub nadziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń w trybie ustawy o gospodarce nieruchomościami.
8. Reprezentowanie Skarbu Państwa, Gminy oraz Powiatu jako strony postępowania administracyjnego w sprawach wynikających z przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami.
9. Ustanawianie w umowach sprzedaży nieruchomości stanowiących własność odpowiednio: Skarbu Państwa, gminy, Piotrkowa Trybunalskiego – Miasta na prawach powiatu, w trybie art. 305¹ Kodeksu cywilnego, służebności przesyłu urządzeń infrastruktury technicznej na rzecz właściciela tych mediów, tj. Miasta Piotrkowa Trybunalskiego.
10. Ustanawianie na nieruchomościach stanowiących własność odpowiednio: Skarbu Państwa, gminy, Piotrkowa Trybunalskiego – Miasta na prawach powiatu, w trybie art. 305¹ Kodeksu cywilnego, służebności przesyłu urządzeń infrastruktury technicznej na rzecz właściciela tych mediów.
11. Przekazywanie gruntów pod ogrody działkowe w trybie ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych.
12. Wnioskowanie o obciążanie nieruchomości w zakresie prowadzonych spraw.
13. Protokolarne przejmowanie i przekazywanie nieruchomości Miasta (gminy, powiatu) i Skarbu Państwa we współpracy z Referatem Administracji i Majątku.
14. Realizacja obowiązków wynikających z ustawy o statystyce publicznej.
15. Przygotowywanie opisów przedmiotów zamówień o wszczęcie postępowania przetargowego na udzielenie zamówienia publicznego w zakresie sporządzania operatów szacunkowych oraz prac geodezyjnych dla potrzeb prowadzonych przez Referat spraw.
16. Planowanie dochodów i wydatków budżetowych w zakresie spraw realizowanych przez Referat, wraz ze sporządzaniem sprawozdań z wykonania budżetu.
17. Udział w posiedzeniach Rad Technicznych.
18. Prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych, do których nie stosuje się ustawy Prawo zamówień publicznych.