Do zadań Referatu w szczególności należy:
- Zatwierdzanie projektów robót geologicznych, dokumentacji hydrogeologicznych, geologiczno – inżynierskich, innych niż określone wyżej oraz przyjmowanie zgłoszeń: zamiaru rozpoczęcia robót geologicznych, robót geologicznych obejmujących wyłącznie wiercenia w celu wykorzystania ciepła Ziemi oraz przyjmowanie dokumentacji powykonawczej w zakresie ciepła Ziemi.
- Wydawanie zezwoleń na:
- usunięcie drzew i krzewów oraz nakładanie kar za usunięcie drzew, krzewów
bez wymaganego zezwolenia oraz za ich zniszczenie, - utrzymanie psów rasy uznanej za agresywną oraz chartów rasowych
i ich mieszańców, - wyłączenie gruntów z produkcji rolniczej i określającej wysokość należności i opłaty rocznej wynikających z ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych.
- Wydawanie decyzji:
- o dopuszczalnym poziomie hałasu,
- pomniejszających należność i określających terminy płatności należności i opłaty rocznej.
- Sporządzanie kart wędkarskich oraz zaświadczeń o pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym lub prowadzenia takiego gospodarstwa na podstawie dokumentów będących w dyspozycji Urzędu.
- Wydawanie pozwoleń na wytwarzanie odpadów oraz zezwoleń na zbieranie i/lub przetwarzanie odpadów, decyzji w sprawie usuwania odpadów z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania i magazynowania.
- Prowadzenie rejestrów:
- działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
- zwierząt objętych ochroną gatunkową na podstawie przepisów UE,
- sprzętu pływającego służącego do amatorskiego połowu ryb.
- Przeprowadzanie kontroli podmiotów wpisanych do rejestru działalności regulowanej.
- Przyjmowanie zgłoszeń zamiaru usunięcia drzew.
- Nadzór nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa oraz wydawanie decyzji na podstawie inwentaryzacji stanu lasów określających zadania z zakresu gospodarki leśnej w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa.
- Uzgadnianie projektów decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego
oraz decyzji o warunkach zabudowy pod względem ochrony gruntów rolnych. - Realizacja „Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na terenie miasta Piotrkowa Trybunalskiego na lata 2010-2032”.
- Wydawanie pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza
oraz przyjmowanie zgłoszeń instalacji, z których emisja nie wymaga pozwolenia,
a których eksploatacja wymaga zgłoszenia z uwagi na: wprowadzanie gazów
lub pyłów do powietrza, wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi, wytwarzanie
pól elektromagnetycznych. - Wydawanie pozwoleń zintegrowanych.
- Prowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie oraz informacji geologicznej.
- Nakładanie podwyższonych opłat i należności wynikających z ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych będących w kompetencji starosty.
- Prowadzenie ewidencji kąpielisk.
- Wydzierżawianie obwodów łowieckich polnych oraz odławianie zwierząt wolno żyjących.
- Działania wynikające z ustawy Prawo wodne.
- Wydawanie koncesji na wydobywanie kopalin ze złoża.
- Prowadzenie rejestru i potwierdzanie zawarcia dzierżawy gruntów rolnych zawartych na okres co najmniej 10 lat mających na celu uzyskanie świadczenia z KRUS.
- Prowadzenia zintegrowanego systemu ograniczania niskiej emisji.
- Wypełnianie wniosków o dofinansowanie oraz płatność w programie „Czyste powietrze” (zgodnie z porozumieniem zawartym z WFOŚiGW w Łodzi).
- Prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków,
- Prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie wydawania, cofnięcia zezwoleń na prowadzenie przez przedsiębiorców działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych oraz ewidencji udzielonych
i cofniętych zezwoleń, - Wykonywanie zadań związanych z realizacją budżetu, w tym opracowywanie projektów planów finansowych do projektu budżetu w części dotyczącej realizowanych zadań oraz sporządzanie informacji i sprawozdań opisowych z wykonania budżetu,
- Realizacja obowiązków wynikających z ustawy o statystyce publicznej, sporządzanie
- i przekazywanie do Głównego Urzędu Statystycznego i innych urzędów, danych statystycznych stosownie do realizowanych zadań, w formie i terminach określonych w programach badań statystycznych statystyki publicznej,
- Prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych, do których nie stosuje się ustawy Prawo zamówień publicznych.