e-mail: b.krol@piotrkow.pl
ul. Szkolna 28
tel. 0-44/732 18 24
Do zadań Referatu w szczególności należy:
1. W zakresie gospodarki komunalnej i mieszkaniowej:
- Monitoring składowiska odpadów w fazie poeksploatacyjnej.
- Prowadzenie spraw przewidzianych w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych w zakresie zapotrzebowania na energię elektryczną Miasta i jego jednostek organizacyjnych.
- Współpraca z gestorami sieci w zakresie realizacji zadań związanych z zaopatrzeniem w ciepło, zaopatrzeniem w wodę i odbiorem ścieków.
- Realizowanie zadań związanych z utrzymaniem gminnych urządzeń użyteczności publicznej, nie będących w użyczeniu lub trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych (szalety publiczne, słupy ogłoszeniowe, studnie publiczne).
- Sprawozdawczość w zakresie Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych
i odebranych nieczystości ciekłych przez podmioty prowadzące działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych. - Prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków.
- Sprawowanie nadzoru nad schroniskiem dla bezdomnych zwierząt oraz podejmowanie działań na rzecz ochrony zwierząt.
- Prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem zasobem mieszkaniowym Miasta (zarządzanie, dzierżawa).
- Planowanie, nadzorowanie procesu inwestycyjnego w zakresie budownictwa mieszkaniowego Miasta.
- Prowadzenie spraw z zakresu zlecania i rozliczania środków finansowych przeznaczonych na remonty, modernizacje i inwestycje zasobu mieszkaniowego.
- Współpraca z zarządcą i dzierżawcą zasobu w zakresie zawierania umów na lokale komunalne
i realizacji remontów, modernizacji i inwestycji na zasobie komunalnym. - Wykonywanie zadań związanych z reprezentowaniem Miasta w funkcjach właściciela zasobów lokalowych we wspólnotach mieszkaniowych.
- Opracowywanie i realizacja założeń wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem miasta, w tym zasad polityki czynszowej.
- Opracowywanie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy.
- Sporządzanie i weryfikacja wykazów osób zakwalifikowanych do uzyskania pomocy mieszkaniowej od Miasta.
- Załatwianie spraw dotyczących wypłaty odszkodowań, kaucji.
- Składanie Prezydentowi Miasta okresowych informacji o działalności spółek.
- Nadzór nad mieniem komunalnym powierzonym spółkom i innym podmiotom do realizacji zadań statutowych.
- Prowadzenie rejestru członków zarządów spółek oraz rad nadzorczych.
- Wykonywanie czynności w ramach obowiązującego prawa, wynikających z nadzoru nad Zarządem Dróg i Utrzymania Miasta.
- Prowadzenie spraw związanych z Miejskim Systemem Informacji.
- Prowadzenie spraw związanych z elektroniczną identyfikacją psów.
- Sprawowanie opieki nad grobami, cmentarzami wojennymi, miejscami pamięci narodowej
i pomnikami. - Ustanawianie służebności przesyłu sieci infrastruktury technicznej, na gruntach nie będących własnością Gminy Piotrków Trybunalski.
- Udostępnianie nieruchomości Gminy i Skarbu Państwa oraz naliczanie opłat za umieszczenie reklam na tych nieruchomościach.
- Kontrola w nadzorowanych jednostkach organizacyjnych Miasta obowiązku prowadzenia książek obiektów budowlanych, zgodnie z przepisami ustawy – Prawo Budowlane.
- Prowadzenie spraw związanych z aktualizacją operatów wodnoprawnych na odprowadzenie ścieków deszczowych do cieków wodnych wylotami kanalizacji deszczowej na terenie miasta Piotrkowa Trybunalskiego.
- Prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie wydawania, cofnięcia zezwoleń na prowadzenie przez przedsiębiorców działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych oraz ewidencji udzielonych i cofniętych zezwoleń.
- Prowadzenie ewidencji projektów zmian organizacji ruchu na drogach publicznych położonych w granicach Miasta Piotrkowa Trybunalskiego, przedkładanie ich do zatwierdzenia osobie uprawnionej oraz przekazywanie jednego egzemplarza do Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta w celu wykonywania zadań wynikających z przepisów prawa w imieniu Prezydenta Miasta.
2. W zakresie ochrony środowiska i rolnictwa:
- Zatwierdzanie projektów robót geologicznych, dokumentacji hydrogeologicznych, geologiczno – inżynierskich, innych niż określone wyżej oraz przyjmowanie zgłoszeń: zamiaru rozpoczęcia robót geologicznych, robót geologicznych obejmujących wyłącznie wiercenia w celu wykorzystania ciepła Ziemi oraz przyjmowanie dokumentacji powykonawczej w zakresie ciepła Ziemi.
- Wydawanie zezwoleń na: -
- usunięcie drzew i krzewów oraz nakładanie kar za usunięcie drzew, krzewów bez wymaganego zezwolenia oraz za ich zniszczenie,
- utrzymanie psów rasy uznanej za agresywną oraz chartów rasowych i ich mieszańców,
- wyłączenie gruntów z produkcji rolniczej i określającej wysokość należności i opłaty rocznej wynikających z ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych.
- Wydawanie decyzji:
- o dopuszczalnym poziomie hałasu,
- pomniejszających należność i określających terminy płatności należności i opłaty rocznej;
- Sporządzanie kart wędkarskich oraz zaświadczeń o pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym lub prowadzenia takiego gospodarstwa na podstawie dokumentów będących
w dyspozycji Urzędu. - Wydawanie pozwoleń na wytwarzanie odpadów oraz zezwoleń na zbieranie, przetwarzanie lub transport odpadów innych niż komunalne oraz decyzji w sprawie usuwania odpadów z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania i magazynowania.
- Prowadzenie rejestrów:
- działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
- zwierząt objętych ochroną gatunkową na podstawie przepisów UE,
- sprzętu pływającego służącego do amatorskiego połowu ryb.
- Przeprowadzanie kontroli podmiotów wpisanych do rejestru działalności regulowanej.
- Przyjmowanie zgłoszeń zamiaru usunięcia drzew.
- Nadzór nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa oraz wydawanie decyzji na podstawie inwentaryzacji stanu lasów określających zadania z zakresu gospodarki leśnej w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa.
- Uzgadnianie projektów decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz decyzji o warunkach zabudowy pod względem ochrony gruntów rolnych.
- Realizacja „Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na terenie Miasta Piotrkowa Trybunalskiego na lata 2010-2032”.
- Wydawanie pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza oraz przyjmowanie zgłoszeń instalacji, z których emisja nie wymaga pozwolenia, a których eksploatacja wymaga zgłoszenia z uwagi na: wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi, wytwarzanie pól elektromagnetycznych.
- Wydawanie pozwoleń zintegrowanych.
- Prowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje
o środowisku i jego ochronie, udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie oraz informacji geologicznej. - Nakładanie podwyższonych opłat i należności wynikających z ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych będących w kompetencji starosty.
Prowadzenie ewidencji kąpielisk.
Wydzierżawianie obwodów łowieckich polnych oraz odławianie zwierząt wolno żyjących,
działania wynikające z ustawy Prawo wodne.
Wydawanie koncesji na wydobywanie kopalin ze złoża.
Prowadzenie rejestru i potwierdzanie zawarcia dzierżawy gruntów rolnych zawartych na okres co najmniej 10 lat mających na celu uzyskanie świadczenia z KRUS.
Prowadzenia zintegrowanego systemu ograniczania niskiej emisji.
Wypełnianie wniosków o dofinansowanie oraz płatność w programie "Czyste powietrze" (zgodnie z porozumieniem zawartym z WFOŚiGW w Łodzi). .
3. Wykonywanie zadań związanych z realizacją budżetu, w tym opracowywanie projektów planów finansowych do projektu budżetu w części dotyczącej realizowanych zadań oraz sporządzanie informacji i sprawozdań opisowych z wykonania budżetu.
4. Realizacja obowiązków wynikających z ustawy o statystyce publicznej, sporządzanie i przekazywanie do Głównego Urzędu Statystycznego i innych urzędów, danych statystycznych stosownie do realizowanych zadań, w formie i terminach określonych w programach badań statystycznych statystyki publicznej, w tym:
- Sporządzanie sprawozdania: M-03 „Sprawozdanie o kosztach utrzymania zasobów lokalowych, przychodach środków finansowych na ich pokrycie i stawkach opłat w budynkach z lokalami mieszkalnymi”.
- Sporządzanie sprawozdań: L-03 „Sprawozdanie o lasach stanowiących własność osób fizycznych
i prawnych (bez Skarbu Państwa) oraz załącznik do SG-01 część 3B „Statystyka gminy”. - Koordynowanie sporządzania sprawozdania SG-01, „Statystyka gminy: leśnictwo i ochrona środowiska”.
- Sporządzanie i przekazywanie sprawozdań rocznych z przebiegu realizacji przepisów ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych w zakresie wyłączenia gruntów z produkcji rolniczej, rekultywacji i zagospodarowania gruntów oraz zasobów i eksploatacji złóż torfów.
- Sporządzanie i przekazywanie sprawozdań rocznych z przebiegu realizacji przepisów ustawy z dnia 3 lutego 1995r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych w zakresie gromadzenia i wykorzystywania środków z należności, opłat rocznych i innych wymienionych w ustawie.
- Sporządzanie i przekazywanie sprawozdania OŚ-26 „Zestawienie udokumentowanych zasobów wód podziemnych i wyników prac hydrogeologicznych”.
5. Prowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, bez stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych.