Do zadań Referatu w szczególności należy:
- Wydawanie pozwoleń na budowę i rozbiórkę.
- Wydawanie decyzji o zmianie pozwolenia na budowę.
- Przenoszenie pozwolenia na budowę na nowego inwestora.
- Przyjmowanie zgłoszeń robót budowlanych niewymagających pozwolenia na budowę.
- Przyjmowanie zgłoszeń rozbiórki obiektów budowlanych.
- Przyjmowanie zgłoszeń zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części.
- Wydawanie zgody na odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych.
- Wydawanie uwierzytelnionych odpisów z akt sprawy.
- Przyjmowanie zgłoszeń (z projektem budowlanym) dotyczących budowy lub rozbudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego.
- Przyjmowanie zgłoszeń (z projektem budowlanym) dotyczących budowy wolnostojących, parterowych budynków stacji transformatorowych i kontenerowych stacji transformatorowych oraz sieci: elektroenergetycznych, wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych i telekomunikacyjnych.
- Prowadzenie rejestrów pozwoleń na budowę oraz wniosków o wydanie pozwoleń na budowę.
- Prowadzenie rejestrów zezwoleń na realizację inwestycji drogowej oraz wniosków o ich wydanie i comiesięczne przekazywanie do wojewody ich uwierzytelnionych kopii.
- Prowadzenie rejestrów zgłoszeń niewymagających pozwolenia na budowę.
- Wprowadzanie danych do systemu RWDZ (Wyszukiwarka Publiczna Rejestru Wniosków, Decyzji i Zgłoszeń w sprawach budowlanych udostępniona przez Główny Urząd Nadzoru Budowlanego na stronie http://wyszukiwarka.gunb.gov.pl/).
- Wydawanie zaświadczeń o samodzielności lokali mieszkalnych i użytkowych.
- Sporządzanie i przekazywanie do GUS i innych organów danych i zestawień statystycznych.
- Prowadzenie gminnej ewidencji zabytków.
- Przygotowanie corocznej umowy z Muzeum i udzielanie dotacji na prowadzenie prac konserwatorskich i porządkowych na zabytkowych cmentarzach.
- Udzielanie dotacji celowej na prowadzenie prac konserwatorskich przy zabytkowych obiektach sakralnych.
- Wydawanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
- Opracowanie, aktualizacja i monitorowanie Gminnego Programu Ochrony nad Zabytkami.
- Wykonywanie zadań związanych z realizacją budżetu, w tym opracowywanie projektów planów finansowych do projektu budżetu w części dotyczącej realizowanych zadań oraz sporządzanie informacji i sprawozdań opisowych z wykonania budżetu.
- Prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych, do których nie stosuje się ustawy Prawo zamówień publicznych.
- Ustanawianie społecznych opiekunów zabytków, prowadzenie listy społecznych opiekunów zabytków oraz wydawanie w imieniu Prezydenta pełniącego funkcję Starosty Miasta Piotrkowa Trybunalskiego legitymacji społecznych opiekunów zabytków oraz zaświadczeń o nadaniu uprawnień społecznego opiekuna zabytków.
- Realizowanie zadania Starosty związanego z umieszczaniem na zabytkach nieruchomych wpisanych do rejestru znaków informujących o tym, iż zabytek ten podlega ochronie.