Referat Spraw Społecznych
Kierownik – Grzegorz Janowski,
e-mail: g.janowski@piotrkow.pl
Pasaż Rudowskiego 10, p. 309
Tel. 44/732 77 83
Do zadań Referatu w szczególności należy:
1. Opracowywanie wspólnie z Miejską Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych projektu Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Miasta Piotrkowa Trybunalskiego.
2. Opracowywanie projektu Programu Przeciwdziałania Narkomanii dla Miasta Piotrkowa Trybunalskiego.
3. Kreowanie polityki społecznej w mieście.
4. Wykonywanie czynności w ramach obowiązującego prawa, wynikających z nadzoru nad:
- Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie, Domem Pomocy Społecznej,
- Dziennym Domem Pomocy Społecznej,
- Domem Dziecka,
- Pogotowiem Opiekuńczym,
- Środowiskowym Domem Samopomocy,
- Miejskim Żłobkiem Dziennym,
- Środowiskową Świetlicą Socjoterapeutyczną „Bartek”.
5. Obsługa administracyjna Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
6. Zlecanie w drodze konkursu ofert organizacjom pozarządowym oraz jednostkom organizacyjnym zadań z zakresu pomocy społecznej, ochrony i promocji zdrowia, rehabilitacji osób niepełnosprawnych, upowszechniania informacji o Europejskim Funduszu Spójności, udzielanie i rozliczanie dotacji na ich realizację.
7. Nadzór nad realizacją programów rządowych i samorządowych w zakresie pomocy społecznej realizowanych na podstawie ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
8. Ocena stanu i efektywności pomocy społecznej, z uwzględnieniem bilansu potrzeb sporządzonego przez MOPR.
9. Sporządzanie rozkładu aptek ogólnodostępnych funkcjonujących na terenie Miasta.
10. Wydawanie decyzji na sprowadzanie zwłok i szczątków z obcego państwa.
11. Realizacja zadań związanych z pomocą dla uchodźców i repatriantów.
12. Inicjowanie programów ochrony i promocji zdrowia.
13. Współpraca z placówkami opieki zdrowotnej w zakresie poprawy efektywności
ich funkcjonowania i zaspokajanie potrzeb mieszkańców miasta w zakresie ochrony zdrowia.
14. Koordynacja prac przy opracowywaniu programów i wniosków na pozyskiwanie środków
z funduszy unijnych na zadania związane z pomocą społeczną i promocją zdrowia.
15. Współdziałanie z podmiotami niepublicznymi w zakresie realizacji zadań pomocy społecznej.
16. Promocja zatrudnienia i współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy.
17. Podejmowanie działań wobec dłużników alimentacyjnych, prowadzenia postępowania i wydawania w tych sprawach decyzji, przekazywanie informacji gospodarczych o zobowiązaniach dłużników alimentacyjnych do biur informacji gospodarczych, kierowanie wniosków o zatrzymanie lub wydanie prawa jazdy, uczestniczenie w postępowaniach karnych.
18. Kontrolowanie w nadzorowanych jednostkach organizacyjnych Miasta obowiązku prowadzenia książek obiektów budowlanych, zgodnie z przepisami ustawy – Prawo budowlane.
19. Realizacja zadań wynikających z ustawy o opiece nad dziećmi do lat 3.
20. Wydawanie decyzji potwierdzających prawo do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
21. Realizacja zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
22. Opracowywanie i realizacja budżetu referatu,
23. Prowadzenie spraw związanych ze współfinansowaniem kosztów rehabilitacji mieszkańców miasta Piotrkowa Trybunalskiego – uczestników warsztatów terapii zajęciowej.
24. Weryfikacja złożonych projektów jednostek organizacyjnych pomocy społecznej oraz opracowanie zbiorczego materiału planistycznego jednostek organizacyjnych pomocy społecznej na rok kalendarzowy.
25. Realizacja gminnego programu „Rodzina +4”.
26. Organizowanie obchodów, rocznic i świąt w zakresie zdrowia i pomocy społecznej.
27. Prowadzenie spraw związanych z ponoszeniem opłat za pobyt i wyżywienie dziecka pozbawionego opieki i wychowania rodziców w zakładzie opiekuńczo – leczniczym w zakładzie pielęgnacyjno – opiekuńczym lub zakładzie rehabilitacji leczniczej.
28. Koordynowanie zadań związanych z udzielaniem nieodpłatnej pomocy prawnej, świadczeniem nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej.
29. Prowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, bez stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych.
30. Wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz prowadzenie postępowań w sprawie odmowy wydania, wygaśnięcia lub cofnięcia zezwolenia.
31. Przekazywanie do CEIDG informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach w zakresie uzyskania, cofnięcia, utraty i wygaśnięcia uprawnień wynikających z zezwolenia.
32. Realizacja obowiązków wynikających z ustawy o statystyce publicznej tj. sporządzanie
i przekazywanie sprawozdania ES – JST „Sprawozdanie o rozwoju ekonomii społecznej w jednostkach samorządu terytorialnego”.
33. Wykonywanie zadań wobec kombatantów, o których mowa w art. 7³ ust. 1 ustawy z dnia 24.01.1991r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego w ramach zadania zleconego z zakresu administracji rządowej.
34. Koordynowanie gminnego programu Piotrkowska Karta Mieszkańca.