Referat Gospodarki Nieruchomościami – kierownik Agnieszka Kosela,
1. Gospodarowanie nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa, w tym:
sprzedaż prawa użytkowania wieczystego,
sprzedaż lokali mieszkalnych na rzecz ich najemców,
oddawanie nieruchomości w trwały zarząd, dzierżawę, najem, użyczenie, użytkowanie,
dokonywanie zamian i darowizn nieruchomości,
naliczanie i aktualizacja opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu,
prowadzenie spraw związanych z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości oraz ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów,
regulowanie stanów prawnych nieruchomości, w tym regulowanie stanu prawnego nieruchomości zajętych pod drogi publiczne na terenie miasta, w tym przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do wystąpienia z wnioskiem do wojewody w trybie art. 73 ustawy
z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną o nabycie prawa własności dróg urządzonych i nieurządzonych,
naliczanie opłat z tytułu udostępnienia bądź bezumownego korzystania z nieruchomości,
planowanie dochodów i wydatków budżetowych realizowanych przez Referat spraw
z zakresu administracji rządowej wraz ze sporządzaniem sprawozdań z wykonania budżetu do wojewody,
sporządzanie i przekazywanie do wojewody katalogu czynności z realizacji zadań z zakresu administracji rządowej,
sporządzanie i przekazywanie do wojewody rocznego sprawozdania z gospodarowania nieruchomościami zasobu.
2. Gospodarowanie nieruchomościami stanowiącymi własność gminy, w tym:
prowadzenie ewidencji nieruchomości gminnych oraz sporządzanie planów wykorzystania zasobu nieruchomości gminnych,
sprzedaż i oddawanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości wchodzących w skład zasobu,
sprzedaż prawa użytkowania wieczystego,
sprzedaż lokali mieszkalnych na rzecz ich najemców,
oddawanie nieruchomości w trwały zarząd, dzierżawę, najem, użyczenie, użytkowanie,
dokonywanie zamian i darowizn nieruchomości,
wnoszenie nieruchomości gminnych w formie aportu do spółek,
naliczanie i aktualizacja opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu,
naliczanie opłat adiacenckich z tytułu budowy urządzeń infrastruktury technicznej oraz
z tytułu podziału nieruchomości,
prowadzenie spraw związanych z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości oraz ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów,
regulowanie stanów prawnych nieruchomości, w tym regulowanie stanu prawnego nieruchomości zajętych pod drogi publiczne na terenie miasta, w tym przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do wystąpienia z wnioskiem do Wojewody w trybie art. 73 ustawy
z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną o nabycie prawa własności dróg urządzonych i nieurządzonych,
regulowanie zapisów w księgach wieczystych w odniesieniu do nieruchomości przejętych
w trybie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania
i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych po wcześniejszym zabezpieczeniu środków finansowych na ten cel przez inwestora realizującego inwestycję,
wydawanie zezwoleń na wykreślenie obciążeń z KW
naliczanie opłat z tytułu udostępnienia bądź bezumownego korzystania z nieruchomości,
wykonywanie prawa pierwokupu w oparciu o art. 109 ustawy z dnia 21.08.1997 r.
o gospodarce nieruchomościami,
prowadzenie spraw związanych z komunalizacją mienia.
3. Gospodarowanie nieruchomościami stanowiącymi własność powiatu, w tym:
prowadzenie ewidencji nieruchomości powiatowych oraz sporządzanie planów wykorzystania zasobu nieruchomości powiatowych,
sprzedaż i oddawanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości wchodzących w skład zasobu,
oddawanie nieruchomości w trwały zarząd, dzierżawę, najem, użyczenie, użytkowanie,
dokonywanie zamian i darowizn nieruchomości,
naliczanie i aktualizacja opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu,
regulowanie stanów prawnych nieruchomości, w tym regulowanie stanu prawnego nieruchomości zajętych pod drogi publiczne na terenie miasta, w tym przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do wystąpienia z wnioskiem do Wojewody w trybie art. 73 ustawy
z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną o nabycie prawa własności dróg urządzonych i nieurządzonych,
regulowanie zapisów w księgach wieczystych w odniesieniu do nieruchomości przejętych
w trybie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania
i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych po wcześniejszym zabezpieczeniu środków finansowych na ten cel przez inwestora realizującego inwestycję,
naliczanie opłat z tytułu udostępnienia bądź bezumownego korzystania z nieruchomości.
4. Tworzenie gminnego i powiatowego zasobu nieruchomości:
5. Realizacja spraw z zakresu roszczeń majątkowych, w tym:
zwroty wywłaszczonych nieruchomości w trybie ustawy o gospodarce nieruchomościami,
zwrot działek dożywotniego użytkowania i działek siedliskowych w oparciu o ustawę
o ubezpieczeniu społecznym rolników,
realizacja roszczeń odszkodowawczych wynikających z ustawy o planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzennym.
6. Prowadzenie spraw ustalania i wypłaty odszkodowań za nieruchomości zajęte lub przeznaczone pod drogi publiczne w trybie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz ustawy
o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych po wcześniejszym zabezpieczeniu środków finansowych na ten cel przez inwestora realizującego inwestycję.
7. Prowadzenie spraw związanych z wywłaszczeniem nieruchomości pod cele publiczne oraz ograniczeniem sposobu korzystania z nieruchomości poprzez udzielanie zezwolenia na zakładanie
i przeprowadzanie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania lub dystrybucji płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych lub nadziemnych obiektów
i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń w trybie ustawy o gospodarce nieruchomościami.
8. Reprezentowanie Skarbu Państwa, Gminy oraz Powiatu jako strony postępowania administracyjnego w sprawach wynikających z przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami.
9. Ustanawianie w umowach sprzedaży nieruchomości stanowiących własność odpowiednio: Skarbu Państwa, gminy, Piotrkowa Trybunalskiego – Miasta na prawach powiatu, w trybie art. 305¹ Kodeksu cywilnego, służebności przesyłu urządzeń infrastruktury technicznej na rzecz właściciela tych mediów, tj. Miasta Piotrkowa Trybunalskiego.
10. Ustanawianie na nieruchomościach stanowiących własność odpowiednio: Skarbu Państwa, gminy, Piotrkowa Trybunalskiego – Miasta na prawach powiatu, w trybie art. 305¹ Kodeksu cywilnego, służebności przesyłu urządzeń infrastruktury technicznej na rzecz właściciela tych mediów.
11. Przekazywanie gruntów pod ogrody działkowe w trybie ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych.
12. Wnioskowanie o obciążanie nieruchomości w zakresie prowadzonych spraw.
13. Protokolarne przejmowanie i przekazywanie nieruchomości Miasta (gminy, powiatu) i Skarbu Państwa we współpracy z Referatem Administracji i Majątku.
14. Realizacja obowiązków wynikających z ustawy o statystyce publicznej, tj.: przekazywanie do komórki koordynującej danych statystycznych do sprawozdań: SG-01 „Statystyka gminy: samorząd / transport” oraz SG-01 „Statystyka gminy: gospodarka mieszkaniowa i komunalna”.
15. Przygotowywanie opisów przedmiotów zamówień o wszczęcie postępowania przetargowego na udzielenie zamówienia publicznego w zakresie sporządzania operatów szacunkowych oraz prac geodezyjnych dla potrzeb prowadzonych przez Referat spraw.
16. Planowanie dochodów i wydatków budżetowych w zakresie spraw realizowanych przez Referat, wraz ze sporządzaniem sprawozdań z wykonania budżetu.
17. Udział w posiedzeniach Rad Technicznych.
18. Prowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, bez stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych.